Statut
Parafialnej Rady Duszpasterskiej Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej
I. Normy ogólne
Artykuł 1
Zgodnie
z przepisem kan. 536 §1 Kodeksu Prawa
Kanonicznego, biskup diecezjalny – według swego uznania i po zasięgnięciu
opinii Rady Kapłańskiej – może postanowić, aby w każdej parafii została
ustanowiona Rada Duszpasterska.
Artykuł 2
Parafialna
Rada Duszpasterska – zwana dalej Radą – stanowi zespół duszpasterzy i wiernych
świeckich będący organem doradczym proboszcza, działającym według norm wydanych
przez biskupa diecezjalnego.
II. Zadania i kompetencje Rady
Artykuł 3
Celem
Rady jest troska o właściwy rozwój życia religijnego w parafii. Swoją pracą
przyczynia się do rozumienia Kościoła jako wspólnoty, tworząc ją równocześnie i
wspierając w życiu parafii.
Artykuł 4
Sprawy
materialno-gospodarcze należą do kompetencji Parafialnej Rady ds.
Ekonomicznych.
Artykuł 5
Praktycznie
przedmiotem Rady mogą być takie zagadnienia jak: problemy ewangelizacyjne,
organizacja duszpasterstwa parafialnego – np. najbardziej odpowiedni plan
nabożeństw parafialnych dostosowany do konkretnych warunków parafialnych,
animacja liturgiczna nabożeństw parafialnych, problemy wychowania dzieci i
młodzieży, jej edukacji, problemy pomocy społecznej osobom biednym i chorym,
życie rodzinne w parafii, pomoc misjom katolickim oraz zagadnienie związane z
ważniejszymi wydarzeniami w parafii (rekolekcje, misje święte, wizytacja
biskupia, uroczystość odpustowa itp.).
III. Skład Rady i sposób jej powoływania
Artykuł 6
Radę
tworzą:
–
z urzędu: proboszcz jako przewodniczący Rady, wikariusze, rektorzy
kościołów nieparafialnych, przełożeni domów zakonnych działających na terenie
parafii, prezesi Akcji Katolickiej i Parafialnego Zespołu Caritas oraz delegat
katechetów;
–
z nominacji proboszcza: katolicy świeccy wyróżniający się cechami
moralnymi i charyzmatami potrzebnymi dla rozwoju życia religijnego parafii w
takiej liczbie, aby razem z członkami z urzędu stanowili nie więcej niż 2/3
wszystkich członków Rady,
–
inni wierni, wybrani przez parafian w jeden ze sposobów wskazanych w
załączonej do Statutu Ordynacji Wyborczej.
Artykuł 7
Rada
powinna odzwierciedlać przekrój społeczny i wiekowy parafii. Liczba członków
rady powinna być dostosowana do wielkości parafii (od 7 do 30 osób) i jej
struktury (należyta reprezentacja wszystkich miejscowości).
Artykuł 8
Przed
objęciem funkcji członkowie Rady składają podczas niedzielnej Mszy św.
następujące przyrzeczenie: Ja N.N.
przyrzekam Bogu Wszechmogącemu w Trójcy Świętej Jedynemu, że powierzoną mi
funkcję członka parafialnej rady duszpasterskiej będę wypełniał sumiennie i
rzetelnie, zgodnie z przepisami prawa kościelnego. Tak mi dopomóż Bóg oraz ta
Święta Ewangelia, której ręką dotykam.
Artykuł 9
Postępowanie
członka Rady budzące publiczne zgorszenie, jak również trzykrotna
nieusprawiedliwiona nieobecność na zebraniach Rady daje podstawę do pozbawienia
członkostwa w Radzie. Decyzję o usunięciu podejmuje proboszcz po uprzedniej
konsultacji z Radą. Członkostwo traci się także na skutek rezygnacji czy
opuszczenia parafii.
IV. Kadencja i sposób działania Rady
Artykuł 10
Rada
jest instytucją stałą w parafii. Jej kadencja trwa 3 lata. Po upływie kadencji
wskazana jest przynajmniej częściowa zmiana składu Rady. Z chwilą wakansu na
urzędzie proboszcza działalność Rady ulega rozwiązaniu. Nowy proboszcz jest
zobowiązany do powołania nowej Rady w przeciągu jednego roku.
Artykuł 11
Zebrania
Rady – przynajmniej raz na kwartał – zwołuje proboszcz. On też ustala porządek
obrad oraz im przewodniczy.
Artykuł 12
Porządek
zebrania powinien być wcześniej podany do wiadomości członkom Rady. Zawsze też
należy przewidzieć wolne głosy poszczególnych członków Rady oraz możliwość
zgłoszenia tematów do podjęcia na następnym posiedzeniu Rady. Należy także
ustalić termin następnego spotkania.
Artykuł 13
Spośród
członków Rady należy wybrać sekretarza, który protokołuje przebieg obrad i
odczytuje protokół na następnym posiedzeniu. Protokoły te należy przechowywać w
specjalnej księdze i przedstawić biskupowi podczas wizytacji kanonicznej
parafii.
Artykuł 14
Ważniejsze
duszpasterskie ustalenia Rady winny być podawane do wiadomości całej
społeczności parafialnej.
V. Przepisy końcowe
Artykuł 15
Wszelkie
zmiany niniejszego Statutu, a także jego zniesienie mogą być dokonane jedynie
poprzez dekret Biskupa Diecezjalnego.
Artykuł 16
Niniejszy
Statut wraz z Ordynacją wyborczą wchodzi w życie z dniem 1 października 2004 r.
Zielona Góra, 01.10.2004 r.
Znak: L3-2/04
/-/ ks. Piotr Kubiak [
L.S. ] /-/ + Adam Dyczkowski
Kanclerz Kurii Biskup Zielonogórsko-Gorzowski
Ordynacja wyborcza do Parafialnych Rad Duszpasterskich Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej
1.
Niniejsza ordynacja zawiera zasady i sposób
postępowania, jakie należy zachować przy wyborze tych członków Parafialnej Rady
Duszpasterskiej (zwanej dalej PRD), którzy wchodzą w jej skład w drodze wyborów
powszechnych.
2.
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim pełnoletnim
członkom danej wspólnoty parafialnej.
3. Bierne prawo wyborcze
przysługuje tym parafianom, którzy posiadają czynne prawo wyborcze, przyjęli
sakrament bierzmowania, czynnie uczestniczą w życiu parafii, są znani z zasad
życia zgodnego z wiarą katolicką i zostali rekomendowani przez przynajmniej
jeden z niżej wymienionych podmiotów działających w danej parafii:
–
stowarzyszenie lub inną organizacje katolicką posiadającą formalne
zatwierdzenie kompetentnej władzy kościelnej;
–
ruch lub wspólnotę o charakterze modlitewnym czy apostolskim działającą
w ramach parafialnych struktur duszpasterskich;
–
nieformalną grupę modlitewną lub apostolską uznaną przez proboszcza
danej parafii.
Kandydaci nie muszą być
członkami tych stowarzyszeń, ruchów czy wspólnot.
4. Termin wyborów do PRD
określa proboszcz danej parafii biorąc pod uwagę aktualne zarządzenia
diecezjalne, po wysłuchaniu opinii aktualnie urzędującej Rady, jeśli taka już w
parafii istnieje. Wybory należy organizować w niedzielę bądź inny dzień, w
którym wierni są zobowiązani do uczestniczenia we Mszy św.
5. Na sześć tygodni przed
ustalonym terminem wyborów rozpoczyna się proces zgłaszania kandydatów. Ich
nazwiska wraz z rekomendacją, o której mowa w punkcie 3 niniejszej Ordynacji,
są przekazywane na piśmie proboszczowi danej parafii. Lista kandydatów zostaje
zamknięta i podana do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed wyborami.
Kandydaci powinni wyrazić zgodę na kandydowanie zanim ich nazwiska zostaną
publicznie ogłoszone.
6. Poprzez podanie do
publicznej wiadomości rozumie się wywieszenie list z nazwiskami kandydatów na
tablicy ogłoszeń parafialnych we wszystkich kościołach parafii i podanie
informacji o tym fakcie w ramach ogłoszeń parafialnych pod koniec wszystkich
niedzielnych lub świątecznych Mszy św. Listy pozostają wywieszone do dnia
wyborów włącznie. Każda lista zawiera następujące dane: imię i nazwisko
kandydata, datę urodzenia, zawód, aktualne miejsce zamieszkania. Podając
nazwiska kandydatów należy pouczyć parafian o sposobie głosowania. Również
pełny tekst niniejszej Ordynacji winien być publicznie dostępny, aby każdy mógł
się z nim zapoznać.
7. Liczba zgłoszonych
kandydatów musi być przynajmniej dwukrotnie większa od liczby miejsc
przysługujących w PRD członkom wyłanianym w drodze wyborów powszechnych. Jeśli
liczba zgłoszonych kandydatów będzie mniejsza od wymaganej, należy ją
uzupełnić. W tym celu proboszcz jest zobowiązany przeprowadzić konsultacje
wśród członków ustępującej Rady oraz innych osób świeckich aktywnie
zaangażowanych w życie parafii, a zwłaszcza członków stowarzyszeń, grup i
wspólnot działających w danej parafii.
8. Oddanie głosu dokonuje się
poprzez postawienie znaku „X” obok nazwisk wybranych kandydatów na karcie do
głosowania i złożenie karty do urny wyborczej. Każdy głosujący ma prawo wskazać
dwóch kandydatów. Głos jest nieważny, jeżeli nie zaznaczono żadnego nazwiska,
albo gdy wskazano więcej niż dwóch kandydatów. Również przedarcie karty do głosowania
powoduje nieważność głosu.
9. Głosowanie odbywa się po
zakończeniu każdej Mszy św. odprawianej w dniu wyborów na terenie parafii
(dotyczy to również Mszy św. sprawowanych w wigilię niedziel i uroczystości).
Po zakończeniu liturgii parafianie posiadający czynne prawo wyborcze otrzymują
karty do głosowania, zaznaczają na nich nazwiska wybranych kandydatów i
składają swe głosy do urn wyborczych, które należy umieścić przy wyjściu z
kościoła lub w jakimś odpowiednim pomieszczeniu w jego pobliżu, zależnie od
lokalnych warunków.
10. Przygotowaniem kart do
głosowania, nadzorowaniem przebiegu wyborów i liczeniem głosów zajmuje się
komisja wyborcza złożona z 3-5 świeckich parafian wyznaczonych przez
proboszcza. Na karcie do głosowania należy umieścić imiona i nazwiska
wszystkich kandydatów oraz odcisnąć okrągłą pieczęć parafialną. Po przeliczeniu
głosów komisja sporządza protokół, w którym podaje datę wyborów, imiona i
nazwiska członków komisji, liczbę oddanych kart do głosowania, liczbę głosów
ważnych i nieważnych, imiona i nazwiska wszystkich kandydatów wraz z liczbą
głosów oddanych na każdego z nich, imiona i nazwiska nowych członków PRD.
Protokół winien być przechowywany w aktach Rady.
11. Wyniki wyborów zostają
ogłoszone w niedzielę lub inny dzień świąteczny przypadający nie później niż po
upływie tygodnia od dnia wyborów. Imiona i nazwiska nowych członków PRD należy
podać w ramach ogłoszeń parafialnych po każdej Mszy św., a protokół sporządzony
przez komisję wyborczą umieścić na tablicy ogłoszeń parafialnych.
12. W przypadku uzasadnionych
zastrzeżeń co do formalnej poprawności przeprowadzonych wyborów można składać
odwołania w Kurii Diecezjalnej. Należy to uczynić w ciągu dwóch tygodni od dnia
wyborów.
13. Po ogłoszeniu wyników
wyborów nowi członkowie PRD składają przyrzeczenia (zob. Statut, art. 8) i
podejmują swoje funkcje.
14. Jeżeli proboszcz po
roztropnej ocenie wszelkich okoliczności uzna, iż przeprowadzenie wyborów
zgodnie z powyższymi postanowieniami napotka na poważne trudności lub nie jest
wskazane z innych istotnych racji, może dostosować przepisy Ordynacji do
lokalnych warunków lub zastosować jeden z następujących sposobów wyłonienia
trzeciej grupy członków PRD:
–
Proboszcz zleca każdej wspólnocie, grupie i stowarzyszeniu działającemu
na terenie parafii przedstawienie po trzech kandydatów, z których sam wybierze
członków PRD;
–
Proboszcz powołuje członków PRD na podstawie własnego rozeznania, po
zasięgnięciu opinii wśród parafian.
Zielona Góra, 01.10.2004 r.
Znak: L3-4/04
/-/ ks. Piotr Kubiak [
L.S. ] /-/ + Adam Dyczkowski
Kanclerz Kurii Biskup Zielonogórsko-Gorzowski
Statut Parafialnej Rady ds. Ekonomiczny Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej
I. Normy ogólne
Artykuł 1
W każdej parafii proboszcz ma
obowiązek powołania Parafialnej Rady ds.
Ekonomicznych stosownie do
postanowienia kan. 537 Kodeksu Prawa
Kanonicznego.
Artykuł 2
Parafialna Rada ds. Ekonomicznych
– dalej zwana Radą – jest organem doradczym proboszcza w zarządzaniu dobrami
parafialnymi (nieruchomościami, ruchomościami oraz finansami), z zachowaniem
postanowień kan. 532 KPK. Członkom
Rady nie przysługuje prawo reprezentowania parafii i wypowiadania się w imieniu
parafii.
II. Skład Rady i
sposób jej powoływania
Artykuł 3
Proboszcz jest z urzędu
przewodniczącym Rady.
Artykuł 4
Rada składa się – zależnie od
wielkości parafii – z 3 do 7 świeckich członków parafii, pozostających w pełnej
wspólnocie z Kościołem katolickim i posiadających rozeznanie w sprawach
ekonomiczno-finansowych.
Artykuł 5
Członków Rady powołuje proboszcz
na podstawie własnego rozeznania i zaciągniętej opinii wśród wiernych.
Artykuł 6
Członkami Rady nie mogą być
krewni proboszcza do czwartego stopnia włącznie oraz pracownicy parafii lub
proboszcza.
Artykuł 7
Zaleca się by przynajmniej jeden
członek Rady był równocześnie członkiem Rady Duszpasterskiej.
Artykuł 8
Przed objęciem funkcji członkowie
Rady składają podczas niedzielnej Mszy św. następujące przyrzeczenie: Ja N.N. przyrzekam Bogu Wszechmogącemu w
Trójcy Świętej Jedynemu, że powierzoną mi funkcję członka parafialnej rady
ekonomicznej będę wypełniał sumiennie i rzetelnie oraz zgodnie z przepisami
prawa kościelnego, troszcząc się równocześnie o systematyczną formację duchową.
Tak mi dopomóż Bóg oraz ta Święta Ewangelia, której ręką dotykam.
Artykuł 9
Kadencja Rady trwa 3 lata. W
przypadku zmiany proboszcza, nowy proboszcz współpracuje z dotychczasową Radą
albo po dokładnym rozeznaniu powołuje nowy skład Rady. Po upływie kadencji
wskazana jest przynajmniej częściowa zmiana składu Rady. W przypadku śmierci
proboszcza Rada wspomaga dziekana, który przejmuje pieczę nad parafią do czasu
objęcia jej przez nowego proboszcza.
Artykuł 10
Działalność członków Rady jest
bezinteresowna. Członkostwo w Radzie nie pociąga za sobą żadnej
odpowiedzialności cywilnej ani finansowej.
Artykuł 11
Proboszcz odwołuje członka Rady, którego postępowanie może
budzić zgorszenie, który nie wykonuje obowiązku uczestniczenia w posiedzeniach
Rady, czy też z innych ważnych przyczyn. Członkostwo w Radzie ustaje na skutek
rezygnacji lub opuszczenia parafii.
III. Kompetencje i działalność Rady
Artykuł 12
Proboszcz powinien wysłuchać
opinii Rady w następujących sprawach:
–
finansowanie
działalności duszpasterskiej;
–
remont obiektów parafialnych;
–
budowa nowych obiektów i rozbiórka istniejących;
–
zmiana przeznaczenia budynków;
–
kupno i sprzedaż gruntów, nieruchomości i ruchomości;
–
umowy dzierżawy i najmu;
–
angażowanie stałych i czasowych pracowników
parafialnych;
–
podejmowanie działalności gospodarczej parafii.
Artykuł 13
Zebrania Rady odbywają się przynajmniej
raz na kwartał. Obradom przewodniczy proboszcz według ustalonego przez niego
porządku.
Artykuł 14
Rada wybiera spośród siebie
sekretarza, który protokołuje przebieg obrad. Księgę obrad należy przechowywać
w archiwum parafialnym oraz przedstawić ją do wglądu podczas wizytacji
kanonicznej.
IV. Przepisy końcowe
Artykuł 15
Wszelkie zmiany niniejszego
Statutu, a także jego zniesienie mogą być dokonane dekretem Biskupa
diecezjalnego.
Artykuł 16
Niniejszy Statut wchodzi w życie
z dniem 1 października 2004 r.
Zielona Góra, 01.10.2004 r.
Znak: L3-3/04
/-/ ks. Piotr Kubiak [
L.S. ] /-/ + Adam Dyczkowski
Kanclerz Kurii Biskup Zielonogórsko-Gorzowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz